Week 9, Kroatië, Slovenië en Trieste - Reisverslag uit Triëst, Italië van Juul Franssen - WaarBenJij.nu Week 9, Kroatië, Slovenië en Trieste - Reisverslag uit Triëst, Italië van Juul Franssen - WaarBenJij.nu

Week 9, Kroatië, Slovenië en Trieste

Door: Juul Franssen

Blijf op de hoogte en volg Juul

04 November 2013 | Italië, Triëst

De week was weer een bijzondere week, zo had ik een lang weekend waardoor ik een lange trip kon maken. Dit keer ben ik naar Trieste, Ljubljana (Slovenië) en Pula (Kroatië) geweest. De werkweek was wat korter dan normaal ma. tot do. en ook is het nog steeds lekker weer.

De werkweek was niet echt bijzonder, wel veel gedaan. Vanaf vrijdag hadden we al weekend omdat het hier dodenherdenking was. Dit gaf een mooie kans om eens naar Trieste te gaan, bij de afbeeldingen heb ik een kaart toegevoegd zodat je precies kan zien waar ik geweest ben. Ook ligt Trieste dicht bij Slovenië en Kroatië dus een goede gelegenheid om deze twee ook eens te bezoeken.

Vrijdag had ik eigenlijk zowat niks gedaan behalve gereisd. Dit kwam omdat ik die avond uit zo gaan naar Mori een plaatsje onder Trento. Maar dat ging helaas niet door omdat de bus waarin we zaten werd aangehouden door de politie en er een paar Marokkanen werden opgepakt omdat zij te veel overlast veroorzaakten. Dus zijn we uiteindelijk bij iemand thuis gaan zitten en daar blijven slapen en de volgende dag terug naar huis gereisd, was dus niet echt een heel spannend uitje.

Trieste was lekker rustig toen ik eraan kwam. Ik had een hotel geboekt in een dorpje zo’n vijf kilometer verderop, mooi hotel en goed ontbijt. De stad zelf was niet echt heel groot maar toch genoeg te zien: het Kasteel, het grote kanaal, het plein, de zee en de beroemde botanische tuin (die ik helaas niet meer open is voor publiek in deze periode). Het was erg mooi vooral het plein, de kanalen en de tempel. Op het kasteel had je een mooi uitzicht over de stad en de zee.

Ljubljana had ik zaterdag avond bezocht, aangezien ik nog wat tijd over had van het bezoek aan Trieste. Het was een uurtje rijden van Trieste tot de Sloveense hoofdstad. Heel erg mooi was het, ook gelijk heel anders. Het deed een beetje denken aan Denemarken en Zweden, de huizen en het landschap. De stad zelf was erg bijzonder De rivier met de zeer lange en mooie passage en markt. Ook alle gebouwen waren fel gekleurd, net als het stadhuis dat fel roze was. De Paleizen en pleinen waren ook erg mooi. Heel bijzondere was dat het grote kasteel over de hele stad uitkeek, het er ver bovenuit stak en in het midden van het centrum lag. Waardoor je vanuit bijna elke straat het kasteel kon zien.

Zondag moest ik alweer terug maar niet zonder een bezoek aan Kroatië. Ik had besloten om naar Pula te gaan een niet al te groot stadje op zo’n uurtje van Trieste. Pula zelf net als Kroatië was erg mooi. Het leek wel net als Slovenië of het hele land alleen maar uit bossen bestaat en er haast niemand leeft. Pula zelf was niet al te groot, maar het had een reusachtig amfitheater. Ook was er een oude romeinse tempel en andere mooie bouwwerken. Hierna ben ik weer terug gereden naar Trento.

Groeten uit het vandaag koude maar hopelijk weer warme Pergine Valsugana,

Juul Franssen

  • 05 November 2013 - 06:59

    Jos Van Den Elzen:

    Hallo juul
    Ik zie dat je nog steeds aan het vakantie vieren bent, het lijkt mij daar overal best wel mooi, geniet ermaar van want werken moet je nog tot je 67.
    Ik heb enkele vragen ,ik ben een fruitboomgaard aan het aanleggen, zijn er bij jullie of in de streek daar plantmateriaal van aparte soorten fruitsoorten die bij ons ook kunnen groeien en vrucht kunnen dragen.
    Denk bijvoorbeeld perzik,kiwi,kiwibes,nectarine,druif,sinasappel,citroen,notensoorten,of nog andere soorten, ik hoor het wel.

    Werk ze groeten jos

  • 05 November 2013 - 17:43

    Juul Franssen:

    Hoi Jos,

    Bij Sant'Orsola zelf hebben ze: Kiwibes, bosaardbei en gele framboos, allen gaan zeer goed in Nederland. Ook hebben ze hier Taybes en Loganbes deze gaan ook goed in Nederland. Verder zijn er ook nog hier of in de rest van Italië: Loquats (heb ik zelf thuis), Pistache, Amandel, Kiwi, Kaki en vijg natuurlijk. Van deze laatste paar weet ik alleen dat loquats het in Nederland goed doen, maar moeilijk tot bloei komen.

    Ik zal hier nog eens rondvragen voor meer ideeën.

    Groeten Juul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juul

-

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 2061
Totaal aantal bezoekers 11846

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 07 Februari 2014

Buitenlandse stage Italia

Landen bezocht: