Week 10 t/m 13, Cittadella, Gardameer en Nederland - Reisverslag uit Sirmione, Italië van Juul Franssen - WaarBenJij.nu Week 10 t/m 13, Cittadella, Gardameer en Nederland - Reisverslag uit Sirmione, Italië van Juul Franssen - WaarBenJij.nu

Week 10 t/m 13, Cittadella, Gardameer en Nederland

Door: Juul Franssen

Blijf op de hoogte en volg Juul

02 December 2013 | Italië, Sirmione

Zo na vier weken vond ik weleens tijd voor een nieuw reisverslagje. Zo is er best wel wat gebeurd, zo ben ik naar: Cittadella, Sirmione en Peschiera (Gardameer), Bolzano en Nederland geweest. Ook is het wintersport seizoen deze week officieel geopend. De temperatuur is wel flink gezakt met ’s nachts vorst. Maar het zonnetje blijft gelukkig schijnen. Ook ben ik vorige week begonnen met het bloemonderzoek en heb ik een internet verbinding in het huis mogelijk gemaakt via met telefoon, wat toch wel heel prettig en redelijk snel is.

In de 10e week ben ik naar Cittadella geweest, een stad volledig omringt door een zeer grote en indrukwekkende stadsmuur (>10 meter hoog). Dit plaatsje lag niet zo heel ver van mij vandaan, ongeveer een uurtje rijden richting Padua. Je kon een rondje lopen over de gehele stadsmuur, wat ik natuurlijk gedaan heb. Ook ben ik even het centrum in geweest met mooie pleinen en straatjes.

De 11e week was ik weer op bezoek voor vijf dagen in Nederland (van donderdag t/m maandag). Dit was wel weer even wennen vooral het Nederlands praten. Het eten en uitgaan was gelukkig weer zoals normaal. De week erop ben ik heel kort naar Bolzano geweest. Dit was wel mooi (erg Duits), maar ga de volgende keer toch liever naar het zuiden toe.

Dit weekend ben ik naar het Gardameer geweest, om precies te zijn Sirmione en Peschiera. Deze liggen beiden aan de zuidkant van het Gardameer. Sirmione was erg mooi een klein schiereiland volledig ommuurt met een mooi kasteeltje en prachtig uitzicht over het Gardameer. Ook was het nog heel druk met toeristen, ondanks dat het er maar 11 graden was. Dit waren dan wel vooral Italianen of ouderen. Ook zag ik voor het eerst sinds mijn tijd hier Nederlandse teksten op borden. Peschiera was niet heel indrukwekkend of mooi, gewoon een Italiaans opgepoetst dorpje voor toeristen met een kanaaltje en een stadsmuur. Wel was het best wel druk met toeristen. Het Gardameer was dus erg mooi vooral het uitzicht over het meer zelf en Sirmione. Op de weg terug stond er een zeer lange wintersport file vanuit Sud-Tirol, want daar was het de opening van het wintersport seizoen.

Verder om niet te vergeten ben ik vorige week begonnen met het bloemonderzoek in de aardbeienplanten. Deze planten heeft Gianluca vorige week vanuit Nederland en andere Italiaanse plantenkwekers meegenomen. Het was echt wel lastig, niet zozeer het herkennen van de bloemstadia of inductieknoppen. Maar vooral het pellen van de basale bloemknoppen (bloemenknoppen aan de onderste bladeren) met de scalpel. De laatste schubbe was namelijk zo klein, waardoor je bij het eraf halen vaak de hele bloem kapot maakte. Deze week ga ik hier o.a. weer verder mee.

Het waren dus al met al vier leuke weken, vooral het Gardameer en Cittadella. Ook was het bezoek aan Nederland wel weer even fijn. Komend weekend gaan we alweer skiën want dan gaan ook hier (Trento) de pistes open. Verder ben ik over drie weken weer drie weken in Nederland met Kerst en nieuwjaar, de derde week is voor ISFC (International Soft Fruit Conferance) in de Brabanthallen, waar ik en Gianluca beide heengaan.

Groeten uit het koude en zonnige Perginge Valsugana en zijn besneeuwde bergtoppen,

Juul Franssen

  • 02 December 2013 - 11:51

    Wiel:

    Juul, heb jij iets met muren ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juul

-

Actief sinds 09 Sept. 2013
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 11839

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 07 Februari 2014

Buitenlandse stage Italia

Landen bezocht: